Volvo V50 laad niet bij

We werden gebeld door een garage bedrijf voor een klus op locatie.

Het ging hier om een Volvo V50 van 2010. Het probleem was dat deze de accu niet meer bij laad.

De garage had de accu en de dynamo vervangen, maar nog steeds bleef het probleem aanwezig.

Na het kijken op diverse forums en wat googlen kwam de garage bij een soort gelijk probleem. Hier in stond dat de dynamo moest worden vervangen voor een (kostbaar) origineel exemplaar. en dat de motor ECU vaak de boosdoener is.

Wij zien vaak dat dit soort ”oplossingen” toe gepast worden omdat het ”ergens op een forum” staat.

Natuurlijk kun je altijd eens googlen als je een bepaalde foutcode of klacht hebt. Je hoeft immers het wiel niet 2 keer uit te vinden. Maar in dit geval van de Volvo was de originele Volvo dynamo ook niet de oplossing. Toen ook de ECU niet getest kon worden door de bekende reparatie bedrijven was het nu toch tijd voor een goede diagnose.

Waar je ”vroeger” gewoon een 12 volt bekrachtiging op je dynamo had, zijn de meeste auto’s tegenwoordig voorzien van ”slimme” dynamo’s. Deze worden vaak gestuurd door een ECU via bijvoorbeeld LIN of CAN bus.

De garage waar de Volvo stond is echter niet goed thuis in het meten van signalen en dergelijke en zodoende mochten wij komen.

We begonnen zoals altijd met de originele documentatie te raadplegen. Hierin konden wij zien dat deze dynamo canbus gestuurd was vanuit de motor ecu.

Vervolgens zijn we begonnen met meten op de dynamo omdat we hier makkelijk bij konden. Hier werd al snel duidelijk dat er geen signaal op 1 van de aansluitingen kwam te staan en dat daardoor de dynamo hoogst waarschijnlijk niet ging laden.

We moesten nu opzoek naar de oorzaak. Het kan in dit geval in de motor ecu zelf zitten, of in de bekabeling. De motor ecu zit bij dit type Volvo in de linker wielkuip. Na demontage konden we hier ook op meten en toen werd duidelijk dat het een probleem in de bekabeling was. Om de oplossing 100% te checken hebben 2 draden van de ecu naar de dynamo getrokken. De dynamo begon toen meteen weer te laden.

Waar we normaal het liefst de onderbreking of beschadigde kabel opzoeken, besloot de klant zelf 2 nieuwe kabels te gaan trekken. Dit was uiteraard een goedkopere en snellere manier om het probleem te verhelpen.

 

 

Dit is natuurlijk voor de diagnose specialisten onder ons geen bijzondere case. Echter zien we nog bijna dagelijks dat er gesmeten wordt met nieuwe onderdelen zonder dat dit oplossingen bied. Door deze werkwijze lopen (diagnose) kosten vaak onnodig hoog op.

Het is helemaal in deze tijd helemaal geen schande als je niet thuis bent in diagnose stellen of metingen uitvoeren. Dit kan soms komen omdat er kennis of tijd ontbreekt, of omdat een bedrijf in andere dingen inversteerd dan diagnose equipement.

Juist bij dit soort garages bieden wij onze dienst graag aan. Het bedrijf houdt het werk in eigen huis, de monteur(s) kunnen meekijken als ze willen en daardoor bied je ook een stukje educatie. En het belangrijkste is natuurlijk dat je geen dure onderdelen meer onnodig hoeft te vervangen en de kosten dus lager houd voor zowel de klant als voor de garage zelf.

 

De Volvo

Originele documentatie van het laadsysteem

Voor de 2.0 diesel komt de aansturing uit de ECM

2 tijdelijke bypass draden

Ergens tussen dit knoop punt en de ECM zit het probleem.

Besloten werd om hier de reparatie draden aan te sluiten omdat deze dan makkelijk en netjes weg te werken zijn

Laadspanning weer in orde na aansluiten van de 2 kabels

De 1e nieuwe Denso dynamo. Deze was dus onnodig vervangen