Kort na onze vakantie kregen wij een telefoontje van een collega bedrijf, of wij wouden kijken naar een storing van een Peugeot 308 T9.
De Peugeot was bij deze garage aangeschaft met 2 sleutels. Echter maar 1 sleutel werkte.
Deze sleutels zijn van het type ”keyless” en de klant kwam er na het scheiden van de sleutels pas achter dat er een probleem was met 1 van de sleutels.
Het idee was om de sleutels opnieuw te laten programmeren en daarom ging de 308 naar de Peugeot dealer.
Hier is de ellende begonnen.
Er werden diverse pogingen gedaan om de sleutels te programmeren maar dit mislukte steeds.
Tot overmaat van ramp werkte nu geen 1 sleutel meer.
Wat ze ook probeerden, de 308 deed helemaal niks meer.
Er werd hulp gezocht bij de helpdesk van Peugeot zelf en deze kwamen na een aantal dagen met de conclusie dat de BSI en sleutels vervangen zouden moeten worden.
Echter was deze ”reparatie” wel op risico voor de garage waar de Peugeot vandaan kwam. Zo’n offerte komt al gauw op een paar 100 euro uit en met de gedachte dat het daarna nog wel eens niet opgelost zou kunnen zijn, besloot de garage de 308 eerst weer op te halen.
Vervolgens werden wij ingeschakeld.
We hebben al vaker een keyless sleutel ingeleerd, maar eigenlijk nog nooit storing in het systeem gehad.
In zo’n geval willen we eerst weten hoe het systeem werkt en daarom besloten wij onze originele Peugeot documentatie te raadplegen.
Het werd al gauw duidelijk dat het hele keyless en startonderbreker systeem van deze 308 behoorlijk complex is.
Toch hebben we besloten ook deze uitdaging weer aan te gaan, en toen de Peugeot bij ons was zijn we begonnen met een basisdiagnose.
Er werd een bepaalde tijd/bedrag afgesproken met de garage om deze storing in eerste instantie te lijf te gaan.
In eerste instantie zijn we erin geslaagd om met speciale tools 1 sleutel aan te melden aan de startblokkering. We konden de auto nu in ieder geval weer verplaatsen en uitgebreid uitlezen. Het keyless systeem werkte echter nog steeds niet.
Vervolgens zijn we aan de gang gegaan met onze Peugeot dealer tool en hebben we geprobeerd de sleutels in te leren.
Ook bij ons mislukte dit telkens.
Na het bekijken van parameters van het keyless systeem kwamen we tot de conclusie dat het wel eens mis kon gaan bij de sleutel lezer.
Vervolgens hebben we het originele electrische schema geraadpleegd en diverse metingen gedaan met onze PicoScope.
We kwamen tot de conclusie dat de lezer inderdaad kapot was.
In overleg met de garage werd een nieuwe sleutel lezer besteld en gemonteerd. De sleutel lezer werkte weer perfect maar we bleven tegen een rare waarde aanlopen in de BSI.
We besloten hierop de BSI te updaten met de nieuwste software en de auto opnieuw te telecoderen.
Na dit alles te hebben gedaan konden we de beide originele sleutels programmeren en werkt alles weer naar behoren!
Ook deze klus hebben we weer afgerond door een juiste diagnose te stellen en niet zomaar te smijten met onderdelen zonder dat de klant zekerheid heeft dat het daarna opgelost is!
De 308
De beruchte melding. Sleutel(s) wordt niet herkend
Opbouw van het keyless/startblokkering systeem van deze 308
Herprogrammeren BSI
In progress
Bijna klaar…
Klaar! hierna hebben we de BSI opnieuw getelecodeerd
en konden we de sleutels programmeren.
De 2 originele sleutels weer ingeleerd!
Dit willen we natuurlijk zien. En de klant ook;)