Opel Ampera met foutcode P1E00 en P1FFF

Van een zakelijke klant waar wij wel vaker auto’s van krijgen, kregen wij deze ronde een Opel Ampera.

Deze Opel had de klacht dat het motormanagement lampje brand en het hybride systeem uitgeschakeld is.

Een andere garage had ook een poging gedaan om deze storing te tackelen, alleen beschikte deze niet over de juiste apparatuur om deze storing te lijf te gaan.

 

Toen de Ampera bij ons binnen kwam zijn we zoals altijd begonnen met een voertuigscan. Deze hebben we uitgevoerd met onze originele Opel tester.

Er waren 2 foutcodes in het voertuig aanwezig.

  • P1E00 – Regelmodule hybride 2 verzoekt om MIL
  • P1FFF – Isolatiesysteem/sensor koelvloeistofpeil storing – laadsysteem gedeactiveerd

Oke de P1E00 code is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van de P1FFF dus gaan we ons op deze laatste focussen.

We hebben vervolgens geprobeerd om technische informatie in te winnen over deze Ampera, zonder informatie kun je immers niet rendabel storing zoeken.

Ondanks dat we beschikking hebben over diverse technische informatie programma’s en sites, was het zeer moeilijk om ook maar iets te vinden over de Ampera.

Wat doen wij als we geen informatie kunnen krijgen over een storing voertuig? > STOPPEN!

Door onze ervaring met storing zoeken weten wij dat als je gaat storing zoeken zonder schema’s e.d,  dit enkel leidt tot hoge kosten en verloren uren.

 

Na vele telefoontjes gepleegd te hebben met diverse technische helpdesks, kregen we informatie over een referentie voertuig. De Chevrolet Volt.

Nu we beschikken over de TSB’s en schema’s konden we deze storing te lijf gaan.

We zijn begonnen met een meting op de koelvloeistofpeil sensor. Deze was ondertussen ook vervangen incl modificatie aan de kabelboom, op verzoek van een Opel specialist. Dit was helaas niet de oplossing.

Normaal vervangen we geen onderdelen zonder 100% zekerheid, alleen deze sensor met kabelboom kwam vaker voor en was qua kosten goedkoper dan een half uurtje meten.

Nadat we de signalen op de sensor gemeten hadden en hadden goed bevonden, zijn we verder gegaan met de stappen die in het bulletin stonden.

Hierin stond dat als foutcode P1FFF niet te wissen is, het nodig kan zijn om hybride module 2 van nieuwe software te voorzien.

We pakte onze Opel tester met online verbinding erbij en hebben eerst de software versie gecontroleerd. Deze bleek inderdaad verouderd en we zijn toen begonnen met het flashen van hybride module 2.

Toen de nieuwe software er op stond was de auto inderdaad code vrij en kon deze terug naar de klant!

 

Ook deze storing bewijst maar weer dat het allemaal  draait om de juiste structuur, informatie en natuurlijk kennis en apparatuur!

 

P1FFF Permanent opgeslagen

Metingen uitvoeren aan de patient

 

Onze originele Opel interface

Software versie check. Van versie 23206091 moeten we naar 24291481

Nu is het tijd om flatrate te kopen Opel Passthru

Gelukt.

Lijst met modules die geflasht kunnen worden.

We kiezen hier voor hybride regeling module 2

Start flashen

Flashen is gelukt.

Dit is wat we willen zien.

De hardnekkige P1FFF is verdwenen!