Golf VI met ABS storing

Volkswagen Golf VI met ABS storing en motormanagement storing

Deze keer een mooie storing van een Volkswagen Golf VI 1.4 tsi van bouwjaar 2011.
De Golf kwam bij ons binnen met diverse storingslampjes.
Een aantal van deze hadden betrekking op het ABS systeem en ook het motormanagement lampje brandde.

Als een auto bij ons binnen komt, doen wij altijd eerst een volledige voertuigscan.
Hierbij worden alle regelapparaten gecontroleerd op foutcodes. Dit schept voor ons vaak een duidelijk beeld om te bepalen waar we gaan beginnen met storing zoeken.
In diverse regelapparaten waren foutcodes opgeslagen met betrekking tot de communicatie met de ABS computer.
De ABS computer zelf was niet uit te lezen, onze focus lag dus op het ABS systeem.

Wij zijn begonnen met het opzoeken van een elektrisch schema van deze ABS computer. Dit soort schema’s worden door diverse leveranciers aangeboden, maar wij werken het liefste met originele schema’s. Hierbij kun je specifiek zoeken op deze auto en ook worden eventuele tussenverbindingen altijd duidelijk aangegeven.

We zijn de meting gestart op de ABS computer.
Hierbij beginnen we altijd met het controleren van:

  • Voeding(en)
  • Massa'(s)
  • Communicatiedraden

Tijdens onze meting bleek al snel dat de voedingen en massa’s in orde waren, maar dat de communicatie het probleem was. Deze communicatie verloopt via de Can-Bus. Echter als we de stekker van de ABS module afhaalden, was de Can-Bus weer in orde. Het probleem zat hem dus in de ABS module zelf.

Hedendaagse auto’s zijn voorzien van vele regelapparaten welke allen een specifieke codering hebben voor de betreffende auto.
Soms is zo’n codering ”handmatig” te schrijven. Dat houdt in dat je de opties aan en uit kunt zetten in het regelapparaat en op deze manier codeert.

Echter wordt tegenwoordig nog maar zelden een codering vrijgegeven en moet dit via een online verbinding met de fabrikant.Bij de Volkswagen groep is hier een zo genoemde GeKo verbinding voor nodig. Dit is een beveiligde lijn met de centrale database van Volkswagen in Duitsland. Deze is nodig voor het coderen en programmeren van veiligheidsrelevante onderdelen. Bijvoorbeeld dus deze ABS module maar bijvoorbeeld ook om een sleutel of startblokkering te programmeren.

Zo’n GeKo verbinding kost maandelijks een aardig bedrag, en vindt je vaak alleen bij de dealer. Ook is het van belang dat de technicus die met originele software werkt, verstand heeft van zaken en weet wat die doet.

In onze werkplaats hebben wij voor diverse merken online verbinding met de fabrikant. Zo ook voor deze Volkswagen! Dit heeft voor zowel de klant als voor ons het voordeel dat we niet afhankelijk zijn van de drukte bij de dealer, en dat we er niet heen hoeven te rijden wat normaal gesproken veel tijd (en dus geld) kost.

Na overleg met de klant werdt besloten de ABS module te reviseren in plaats van een nieuwe te monteren. Dit scheelt erg veel in de kosten en vaak is het onderdeel na de revisie ”beter als het origineel” omdat alle zwakke punten aangepakt worden.

Hier onder de foto’s van onze diagnose,reparatie en codering via de online verbinding met Volkswagen.

GolfVI-ABS-01

Zo kwam de Golf binnen. Diverse storings lampjes branden

GolfVI-ABS-02

Bijna alle regelapparaten bevatten foutcodes. Allen gerelateerd aan communicatie met de ABS computer.

GolfVI-ABS-03

Raadplegen van het originele elektrische schema.

GolfVI-ABS-04

Controle van de voedingen. In orde.

GolfVI-ABS-05

Controle van de massa’s. Ook deze zijn in orde.

GolfVI-ABS-06

Controle van de Can-Bus. Deze is niet goed er staan te veel berichten op de bus. We spreken hier van bus overload. Dit wordt veroorzaakt door de ABS computer.

GolfVI-ABS-07

Zelfde meting op de Can-Bus maar nu met de stekker van de ABS computer eraf. De overload verdwijnt en er is weer communicatie mogelijk.

GolfVI-ABS-08

De ABS computer. Dit is de veroorzaker van alle storingen.

GolfVI-ABS-09

Storingen die overblijven na de revisie van de ABS computer. Hier in staat ook dat de codering opnieuw uitgevoerd moet worden.
Omdat de ABS computer voor revisie niet uit te lezen was, konden we de oude codering niet bewaren. Online coderen via SVM is noodzakelijk.

GolfVI-ABS-10

In deze andere VAG diagnose tool is goed te zien dat de codering ontbreekt. Deze staat normaal in het witte vlak achter de eerste “extra”.

GolfVI-ABS-11

Het stappen plan volgens onze originele Dealer tool voor Volkswagen. We beginnen hier met coderen.

GolfVI-ABS-12

Wij kiezen hier voor optie 1, omdat wij de oude codering niet konden noteren. Hierbij wordt de codering online bij de Volkswagen server afgevraagd.

GolfVI-ABS-13

Huidige gegevens van de auto worden online verstuurd naar de server.

GolfVI-ABS-14

Benodigde gegevens worden van uit de server ontvangen door de auto.

GolfVI-ABS-15

Coderen voltooid. Diverse basis afstellingen moeten worden uitgevoerd.
Nadat we deze hebben uitgevoerd is onderstaande foto het resultaat…..

GolfVI-ABS-16

Dit is wat we willen! Een storingsvrije auto!

Afspraak maken?
Dit kan via 0572-372519 of het contactformulier.