Allereerst willen we deze blog beginnen met iedereen het beste voor 2019 te wensen!
Zo vlak voor het einde van het jaar kregen wij een telefoontje van een garage uit de buurt met de vraag of wij konden kijken naar een Chevrolet Captiva.
Daar waar wij voor bijna alle merken informatie en tools hebben op dealer niveau, behoort Chevrolet helaas niet volledig tot die categorie. Na wat zoeken in diverse programma’s naar de juiste informatie, hebben we toch besloten de Chevrolet aan te nemen.
Het was nogal een vreemd verhaal wat als volgt is begonnen:
De berijder van de Chevrolet hoort tijdens het rijden een relais tikken/klikken. Dit vond de berijder een irritant geluid en omdat de zekeringkast bij deze Captiva in het dashboard zit was het geluid goed hoorbaar. Nadat de klant zelf had uitgezocht welk relais dit geluid veroorzaakte, besloot deze naar de plaatselijke Chevrolet dealer te rijden.
Eenmaal aangekomen zette de klant de auto uit, trok het relais uit de zekeringkast en liep naar de magazijn afdeling van de dealer.
De magazijn medewerker gaf aan deze relais niet op voorraad te hebben en dat deze dus moest worden besteld.
Zo gezegd zo gedaan. Maar op dit punt wordt het een raar verhaal.
De klant plaatst het oude relais terug en wil vervolgens weg rijden maar dit bleek niet mogelijk.
Bijna niks werkte meer! Onder andere:
-Het contact kon niet worden ingeschakeld en dus niet worden gestart
-De verlichting werkte niet meer
-De centrale vergrendeling werkte niet meer
-De radio en clima werkte niet meer
Er werd een monteur bij geroepen en na diverse inspecties werd besloten dat de klant de auto moest achter laten bij de dealer voor nader onderzoek.
Hier is het 1 en ander gebeurd en toen de auto vervolgens ”klaar” was en een gigantisch bedrag was betaald voor de diagnose/reparatie, wou de auto de volgende dag weer niet starten of op contact.
Er werd weer contact gezocht met het dealer bedrijf en de Captiva zou weer terug moeten om te kijken wat er nu weer aan de hand was.
Echter was de klant het vertrouwen een beetje verloren en nam vervolgens via zijn eigen garage contact met ons op.
Na het hele verhaal zorgvuldig op papier hadden gezet , zijn we begonnen aan de storing.
Eerst eens kijken over wat voor relais de klant had gedemonteerd. Hier was echter de hele ellende mee begonnen.
Het bleek het relais te zijn voor ”contact 15”. Zo iets hadden we natuurlijk al verwacht,, en na diverse metingen bleek dat het relais niet meer werd bekrachtigt door de body computer.
Vervolgens hebben we diverse componenten gedemonteerd zodat we konden meten op de body computer. Na diverse metingen bleek dat de BCM 2 voedingen miste. 1 bleek een ”simpele” zekering te zijn en de andere voeding ontbrak door een open verbinding. Omdat dit voor ons eigenlijk onmogelijk leek hebben we eerst besloten om de kabel vanaf de BCM eens te volgen naar de zekering kast. Toen we de zekeringkast (waar ook het relais in zat) eens goed bekeken, wisten we niet wat we zagen! De stekkers/connectors zitten bij deze zekeringkasten vast met 2 M6 bouten. Door deze constructie is het natuurlijk belangrijk om de connectors goed recht te monteren want anders is de kans groot dat je met aandraaien van de bouten de boel krom drukt.
Dit laatste was ook gebeurt. We hebben de zekeringkast volledig gedemonteerd en alle kromme pennetjes weer netjes recht gemaakt. Na dat we de zekeringkast weer netjes in elkaar hebben gezet en de defecte zekeringen hadden vervangen werkte het meeste weer.
Alleen de klok in de auto en het airco paneel wouden nog niet aan. Dit kwam door een ontbrekende voeding die rechtstreeks uit de BCM hoort te komen. Wij vermoeden dat dit gekomen is door kortsluiting. In zo’n geval zou je kunnen zeggen vervang de BCM maar, maar omdat de klant al zo veel (onnodige) kosten had gemaakt besloten we een voeding te by-passen. Op deze manier blijven de kosten laag en worden er geen componenten onnodig vervangen.
De Captiva kon de weg weer op, en wederom hebben we ook deze auto weer klaar gekregen door systematisch te werk te gaan en zonder onderdelen te vervangen.
De toegetakelde zekeringkast
Demontage en reparatie van de zekeringkast
Weer in elkaar met alle connectors recht
Spanning ”relais 15” weer aanwezig
Elektrisch schema. Zonder deze informatie kun je geen storing te lijf gaan.
Voeding die ontbreekt uit de BCM
By-pass maken uiteraard met een soldeer/krimp verbinding
Voeding spanning weer in orde. Alles functioneert weer
De Captiva werkt weer naar behoren.
Er zat alleen nog een motorstoring in die verder niks met deze case te maken had.